fredag 12 september 2014

Hur farligt är det där internet egentligen?

Ingen tror väl längre att internet är en fluga. 88% av alla 11-åringar använder nätet varje dag. Som vuxen är det svårt att undvika nätvaro, även om just sociala medier inte lockar. Banker, myndigheter och alla möjliga olika företag vill helst av allt tvinga in oss i den digitala världen. Det är dags att inse att vårt samhälle har en digital dimension som medför vissa förändringar, precis som järnvägar och elektricitet förändrat samhället tidigare. Vi har fått en mängd nya frågor att ta ställning till. En av de mest spännande frågorna är hur vi ska jobba med det som kallas näthat.

Jag läser boken It's complicated av Danah Boyd. Den handlar om hur amerikanska ungdomar använder sociala medier. Jag har inte kommit så långt än, men redan har jag strukit under massor med kloka citat som sätter en forskares ord på mina tankar. Ja, nu är mina egna tankar inte helt sprungna ur intet. Jag har tagit stort intryck av svenska forskarna Elza Dunkels och Marcin de Kaminski, när det kommer till hur jag ser på vårt användande av internet. Ändå är det skönt att få det bekräftat, att fler kommer fram till samma slutsats; det är inte internet i sig som är farligt, det farliga uppstår när vi demoniserar nätet, lyfter fram skräckhistorier och skyller all världens olycka på att unga hänger på sociala medier. Detta är ju något som både Dunkels och de Kaminski trummat i mig sedan länge. Inget blir bättre av att vi blir rädda och förbjuder unga att använda nätet. Vi måste lära dem, oss, att umgås på ett bra sätt. Vi måste forma vår digitala samvaro gemensamt.

På tisdag 16/9 kommer jag att vara på Polismuseet i Stockholm för att tillsammans med polisen Astrid Egnell prata om hur vi kan se på näthat och vad man kan göra åt det. Nu på tisdag är det lärarkväll och den 25/9 har vi program för unga på högstadiet och gymnasiet.

Varmt välkomna!

anmäl dig här



"The internet mirrors, magnifies and make more visible the good, bad and ugly of everyday life."
Danah Boyd It's Complicated



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar