tisdag 12 augusti 2014

Digitalt kompetenta lärare -hur får vi det?

Jag sitter och skissar på höstens utbildningar för mina kollegor. Uppgiften är att få alla 130 digitalt kompetenta på ett år. SÅ, vad är då digital kompetens? Vad behöver vi ha med oss för att vara duktiga navigatörer i det digitala samhället?

För det första måste vi förstå hur tekniken fungerar och då menar jag inte smartboards och appar. Den delen är också viktig, men jag tycker gott det kan komma in i ett senare skede. Jag upplever att vi fokuserat för mycket på handhavandet och liksom hoppats på att den djupare förståelsen ska komma utan användandet. Det verkar inte ha funkat så jättebra. Jag tänker att jag vänder på det. Jag struntar i de praktiska färdigheterna. Jag vill att mina kollegor känner sig säkra på bakgrunden och att de förstår varför tekniken är viktigt. Då kanske det känns mer meningsfullt att lära sig mer om det.

Att lära sig behärska digitala verktyg tar sina timmar. Timmar som många lärare inte har, eller får avsatt. Det kräver också att man har tillgång till tekniken, vilket inte heller är säkert att alla har. Kanske känns det frustrerande som lärare att försöka sig på något nytt när det inte finns datorer till eleverna, eller att de som finns fungerar för dåligt. Genom att ta bort fokus från verktyg till kunskap, hoppas jag att vi kan komma lite djupare, snabbare.

Vi som pysslat med IKT i skolan ett tag pratar ofta om att det inte handlar om teknik, utan om pedagogik. Det är nog svårt att förstå vad det betyder, om man inte får lära sig det. Så, nu testar jag med att börja i andra änden.

Återkommer med upplägg inför hösten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar