måndag 3 mars 2014

Omplanering

Min VFU-student var visst sjuk fick jag reda på i morse. Det var bara till att tänka om och styra upp första delen av dagens lektion.

Eftersom det är inlämning av remissvar till EU-kommissionen på onsdag, så var det dagens uppgift, att svara på frågorna. Jag var inte beredd på att det var 80 stycken! Och inte var det så lättläst heller. Jag panikade och fick improvisera. Hur ofta är inte det en del av lärarjobbet? Om en inte kan improvisera är läraryrket inget att rekommendera.

Jag bedömde att första frågan var lätt nog att greppa. Eleverna fick sitta i grupper och diskutera frågan om det borde vara möjligt att använda sitt spotify/netflix/svt play-konto i alla länder i Europa. Det blev ett rungande ja.

Grupp 2 efter lunch fick frågan om man borde ta bort den extra avgift som läggs på när man köper material digitalt. Det tyckte inte gruppen, eftersom de tyckte att upphovsmännen måste kunna få betalt för sitt arbete. Så, avgift kvar blev svaret.

Efter att vi jobbat med upphovsrätten var det dags för Scratch igen. Eftersom vi snart ska börja med att konstruera spel, tycker jag att det är viktigt att de får bekanta sig med så många funktioner som möjligt. Idag hade alla i uppgift att ta reda på hur man gör ett spel där man kan få poäng. Det blev flera "cookie clicker" och "flappy bird"-liknande skapelser. Jag ser så mycket fram emot när de ska börja konstruera spel på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar