fredag 14 februari 2014

Listan

Efter ett antal små, fåniga incidenter under en tid, blev det lite för mycket för mig när jag läste cs-kompendium--it-i-skolan (nej den går inte att läsa om du inte registrerar dig!) och konstaterade att 9 av 11 var män i artiklarna om skolan. En av kvinnorna var inte ens lärande. Really? I ett yrke där män är sällsynta på de flesta arbetsplatser, speciellt i yngre åldrar. Är det verkligen så? Att det finns ett fåtal stjärnlärare, som råkar vara män? Jag tycker inte bilden stämmer. Många av mina klokaste bästa föredömen är kvinnor. Det måste väl finnas fler än the usual suspects att ta med i en artikel?

Så jag beslutade mig för att samla in lite namn. Jag skapade ett googledokument och delade på facebook och twitter. Det var för en vecka sedan. Det gick lite trögt i början. Många har uttryckt sin tvekan inför att skriva in sig på listan. Det är del av problemet tror jag, att många inte inser sitt värde. Jag är övertygad om att varje pedagog som jobbar i ett klassrum har massor med kunskap att dela med sig av. Vem är jag att ta plats och påstå att jag kan något? Inte bättre än någon annan vill jag påstå. Jag bara vågar och kastar mig ut. Jag skäms inte för mig. Jag vet att jag inte kan allt om programmering i skolan, eller om digital kompetens, men jag vet att det betyder mycket för andra att jag delar med mig av mina tankar och det jag lärt mig så här långt. Om jag inte hade vågat, om jag hade väntat på att jag skulle lära mig mer, då kanske vi inte hade kommit så långt som vi har idag, med införandet av kod i undervisningen. Vi vet aldrig när den där lilla, till synes obetydliga detaljen kan spela roll. Så det är bara att kliva fram och våga dela. Första steget kan vara att våga skriva upp dig på listan

1 kommentar:


  1. Hej till alla medlemmar.
    För att hantera dina nuvarande ekonomiska svårigheter är jag särskilt som ger lån till alla som behöver en
    god karaktär och kan betala utan att förstöra sina månatliga eller årliga budget.
    Jag erbjuder lån till kort, medellång och lång sikt från 5,000.00 Kr till 1000.000,00 Kr och därefter.
    Min återbetalning görs med en 3% ränta.
    Men först vill jag veta hur mycket du vill låna så jag kan skicka dig mina lånevillkor, eftersom vi verkar i euro.

    E-post: ( Thomas.thierry@mail.com )


    Sen kommer jag att vänta på din låneansökan på min brevlåda.

    Herr THOMAS THIERRY

    Vänliga hälsningar.

    SvaraRadera