onsdag 26 februari 2014

Bort med dataspel -quick fix igen!

I går blev jag uppringd från reporter från Metro, som ville veta vad jag tycker om dataspelande. Är det bra eller? Det var ju så klart en replik på Moderaternas "handslag för mindre dataspelande och mer läxplugg". Metro hade redan en som var emot spelande och jag skulle stå på spelens sida. Inga nyanser här inte. Det blir lättare då. Okej, jag är för spel, så jag hade inga svårigheter att föra spelens talan. Det är inte dataspelens fel att PISA-resultaten sjunker. Det blir intressant att läsa hur mina uttalanden kommer tecknas i skrift.

Här är min nyanserade åsikt, det finns inga snabba lösningar på komplexa problem. 

Om man tar sig tid att läsa Tobés försvar i Aftonbladet så står det inte att dataspelen är den stora boven i samhället. Det är inte moderaternas tanke att alla spel ska förbjudas och därmed ska alla problem lösas. Tack och lov! Jag tycker annars att just Tobé varit en vettig person i utbildningsdebatten och blev bestört över uttalandet, att det kom från honom. (Björklund däremot...). Men precis som vi gärna letar snabba lösningar, så letar vi också klatschiga tweets och rubriker. Så otroligt tacksamt att förlöjliga ett töntigt uttalande som att föräldrar ska ta i hand och minska spelande. Kan det bli mindre tidsenligt? Så klart twitterlavinen utlöstes. 

Tobé har rätt i en sak. Det finns absolut ett attitydsproblem i svenska skolan och i allra högsta grad i svenska samhället. Våra elevers attityder uppstår inte på tröskeln till klassrummet. Föräldrarna är en nyckel till problemet, en av nycklarna. I John Hatties undersökning om vad som har störst effekt på skolarbete kommer föräldrarnas inställning till skolan högt på listan. DET ska tas på allvar. Men att säga att mindre dataspel och mer läxor är lösningen tycker jag är fånigt. När vuxna gärna nyttjar RUT, ROT och matkassar för att få mer fritid -kanske rent av för att spela dataspel. Fattar inte grejen att det ska ställas högre krav på barn än på vuxna. Rätt ofta det är så tycker jag.

Skaffa en sund relation till spelande. Ha kul tillsammans. Låt inte ungarna spela skitspel. Håll lite koll. Prata om spelandet och se allt vad barnen lär sig på kuppen. Och peppa barnens lärare istället för att leta fel. De flesta människor växer mer av beröm än de förbättrar sig av klagomål. Det kan vi ta i hand på tycker jag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar