tisdag 24 december 2013

Programmering med yngre

Efter jul kommer jag börja ett projekt där jag ska lära förskoleklassen programmering. Jag kommer ha iPads att jobba med och jag kommer bara ha små grupper en gång i veckan, så jag förväntar mig inte några stordåd. För att veta vad jag ska lägga krutet på har jag gått igenom de appar som finns för yngre barn.
 
 Bee Bot går ut på att styra en birobot så att den kommer till rätt ställe, genom att använda kommandon. Jag tyckte det var svårt att begripa mig på verktygen. Kanske är jag ovanligt korkad eller så var det något jag missade, men när det tar mer energi att fatta hur man ska trycka på knapparna än till hur man ska koda roboten, då känns det inte effektivt nog.
 
Daisy the Dinosaur är enkel att använda och programmeringselementen är tydliga. Enda nackdelen med Daisy är att det är på engelska. För sexåringar som kämpar med läsning blir engelskan en ytterligare svårighet att ta sig förbi. Å andra sidan kan vi kanske slå två flugor i en smäll och träna engelska samtidigt?
 
 Move the turtle var den första app jag provade i våras. Jag tycker den introducerar programmeringselement på ett bra sätt, men ibland hade jag svårt att förstå vad som efterfrågades. Även här är språket en barriär, även om det är mer symboler än text i Move the turtle.    
 A.L.E.X. fungerar som de flesta programmeringsapparna. Det gäller att hålla ordning på hur roboten ska röra sig för att ta sig från punkt a till b.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar