onsdag 25 december 2013

Distraktionernas tidsålder

Jag försöker läsa en intressant artikel. Den handlar om varför vi måste lära våra elever att hålla fokus. Känner hur jag själv kämpar med detta. Bara det att jag känner mig nödgad att börja skriva det här blogginlägget innan jag ens läst klart. Fokus. Kolla twitter lite. Intressant ny länk där som måste följas upp. Spara bland alla de andra länkarna. Hm... borde göra något åt de där länkarna. Men nu ska jag läsa. Nu ska jag verkligen läsa klart.

Jag klickar i att jag vill läsa i avskalat läsläge, där en app tar bort all reklam och länkar runtomkring texten. Det hjälper ändå inte med alla hyperlänkar som finns i texten. Jag måste kämpa mot min reflex att trycka på länken direkt när jag läser. I länkrika texter blir det en ansträngning i sig att sortera bort impulserna.

Jag läser färdigt artikeln till slut. Under distraktion från twitter, facebook, busande barn och lite kylskåpsletande på pinterest. Jag tar åt mig av innehållet. Hjärnan är inte gjord för multitasking. Nehepp! Då ligger jag risigt till. Jag som sällan har färre än tre saker på gång samtidigt. Sitter här med två datorer, två paddor och mobilen igång samtidigt. 18 flikar öppna i webbläsaren. Alla lika viktiga.

Hur hanterar vi det här i skolan? Jag har det som en av mina viktiga punkter i min undervisning i Digitalkunskapen. Hittills har jag inte berört det på djupare plan, men dagens artikelläsande är en förberedelse inför kommande lektioner. Jag får belägg för att det här är något vi måste träna aktivt i skolan. Vi måste alla lära oss bli uppmärksamma på vår uppmärksamhet.

På mina lektioner får eleverna vrida skärmarna på datorerna mot mig när jag har genomgång. Genom att aktivt vrida datorn ifrån sig ställer de in sig på att rikta fokus på mig. Med tangentbordet bortvridet lockas de inte att flippra på måfå. Jag tycker att det fungerar ganska så bra. De lektioner jag inte har datorer är det märkbart svårare att fånga fokus tycker jag. Att vända datorn har blivit en trigger för både elever och mig.

Självklart får mina elever ha mobilerna med sig i mitt klassrum. De får gärna använda mobilen om det funkar bättre för dem. På bilden nedan ser ni hur eleverna väljer att göra sitt prov på mobilen istället för krånglande datorer förra veckan. För det första tycker jag att det är min uppgift att skapa lektioner med innehåll som gör att eleverna VILL ha fokus på lektionen och inte på sina kompisar, för det andra så är det något många av oss måste lära oss hantera, det där med lockande vänner i mobilen. I alla fall jag. Nu ska jag klura ut lite bra övningar för att visa eleverna på vikten av fokus. Återkommer med tips!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar