fredag 25 oktober 2013

DIY - i skolan?

För en tid sedan tipsade Emil Jansson om https://diy.org/ som även finns som app.

Nu på morgonen har jag tagit mig tid att utforska närmare vad det är för något och kände att jag tände på alla cylindrar. Det är listor på uppdrag som man kan välja och vraka bland bäst man vill. Allt går ut på att lära sig något nytt och sedan göra något kreativt av det.

Det finns 99 olika områden man kan förkovra sig inom. Från "Angler" (som i fiskare) till "Zoologist".


Inom varje område finns olika antal utmaningar. Om jag till exempel vill bli detektiv, har jag följande uppdrag att slutföra:


Instruktionerna ser väldigt välgjorda ut och det verkar vara hög nivå på kunskapen bakom uppdragen. Jag är imponerad rakt igenom. Även registreringen är föredömlig. Man får välja mellan ett antal avatarer och man får välja mellan ett antal användarnamn. Jag heter till exempel Chirp Dries. Barn under 13 år måste registrera med förälders mailadress och föräldern måste godkänna för att kontot ska bli offentligt. Och ja, jag var tvungen att ljuga om min ålder för att kunna skapa ett konto. Jag skäms! Det här är för barn upp till 18 år. Vi vuxna får hitta någon annan sida att förkovra oss på, (finns säkert en googling iväg).

Åh vad jag vill jobba med det här i skolan. Släppa lös ungarna och se vad de skapar. Ibland önskar jag verkligen att jag jobbade heltid och hade mer tid med eleverna så att jag hann med mer. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar