onsdag 13 mars 2013

Att läsa kod

Ett av mina huvudsyften med mitt programmeringsprojekt är att jag vill att eleverna ska få ett hum om vad som pågår bakom alla snygga ikoner. Jag tyckte nämligen att det var en av mina största vinster med kursen i programmering som jag läste i somras, inte att jag lärde mig använda Python, utan att jag fick en förståelse för hur man bygger programmen som finns bakom allt i min dator. Numer kan jag tänka i kod på ett sätt som jag inte gjorde förut.

Petter lade i förra veckan upp en evighetslång kod i ett blogginlägg med frågan om vad det skulle föreställa. Det visade sig vara en bra uppgift att diskutera i helklass. Vad kunde vi läsa ut av det som stod där? Kunde vi visualisera vad det skulle bli? Ja, till viss del klarade vi faktiskt det. Hade vi haft fungerande tuschpennor och lite mer tid och tålamod så hade vi nog fixat det. Jag skriver "vi" eftersom jag tycker att jag går hand i hand med mina elever på den här resan.

Om jag hade mer tid med eleverna, skulle jag låta dem konstruera uppgifter åt varandra att lista ut och rita upp. Hm... det kanske måste bli ett sånt pass i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar