måndag 18 mars 2013

Att knäcka koden

Idag fick eleverna prov på några olika kommandon i Kojo. Jag delade ut pappersprov med frågorna på, eftersom jag bedömde att det skulle ta för lång tid att få alla att logga in och göra frågorna direkt från länken.
https://docs.google.com/forms/d/1qoJ-JgQswk7B0kB4vzwxIDZDQ6ccJZ7iTai74Yeh1OA/viewform

Eleverna blev lite nervösa och minst sagt förvånade och sedan lättade, när jag inte alls brydde mig om att samla in proven, utan vi gick igenom svaren tillsammans på tavlan. Det blev en bra genomgång tycker jag: Vi pratade om vad som är viktigt när vi skriver kod, vad som kan vara fel när det inte fungerar (stavfel, stora och små bokstäver, paranteser, krullparanteser och fel kommando, är vanliga felkällor). Vi konstaterade också att de lärt sig väldigt mycket. Eller rättare sagt, VI har lärt oss mycket. Det som var kinesiska för några veckor sedan, är idag helt självklart. Vi har knäckt koden, som man säger när barn lär sig läsa. Nu kan vi grunderna i Kojo. Dags att gå vidare och bli ännu vassare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar